Musique en 5.1: DVD-A ou SACD?
Musique en 5.1: DVD-A ou SACD?
ReSalut tout le monde,
Quelqu'un parmi vous aurait il eu la chance d'écouter de la musique avec l'un de ces formats? Comment ça "sonne"? Comment compareriez vous ces deux formats? A votre avis, lequel va percer?
Bye.
PS: un petit rappel sur les caractéristiques techniques de l'un et de l'autre ne me ferait pas de mal, je vous l'avoue. Un volontaire?
Quelqu'un parmi vous aurait il eu la chance d'écouter de la musique avec l'un de ces formats? Comment ça "sonne"? Comment compareriez vous ces deux formats? A votre avis, lequel va percer?
Bye.
PS: un petit rappel sur les caractéristiques techniques de l'un et de l'autre ne me ferait pas de mal, je vous l'avoue. Un volontaire?
Administrateur de Sound Designers Org.
Lukas (aka Compositeur_Org) s'est fendu d'un petit article expliquatif sur ces 2 formats, que vous trouverez à l'adresse:
http://www.sounddesigners.org/index.php ... e&pageid=3
Un grand merci à lui!
Bye.
http://www.sounddesigners.org/index.php ... e&pageid=3
Un grand merci à lui!
Bye.
Administrateur de Sound Designers Org.
J'ai eu l'occasion d'écouter les deux lors de mon passage à l'INA et franchement, je n'ai entendu aucune différence... Il faut dire qu'aucun disque n'était dispo dans les deux formats... C'était un disque de machin en DVD et un disque de bidule en SACD... Et vu que j'aimais pas trop ce que faisaient machin et bidule... En tout cas ça sonnait bien...
Pour ce qui est de savoir lequel de ces formats va percer... A la vitesse où vont les choses, je serais tenté de dire: aucun des deux!
A mon avis, dans moins de 5 ans, on se prend un nouveau format révolutionnaire plus petit et capable d'héberger plus d'infos... Je prends les paris.
Pour ce qui est de savoir lequel de ces formats va percer... A la vitesse où vont les choses, je serais tenté de dire: aucun des deux!
A mon avis, dans moins de 5 ans, on se prend un nouveau format révolutionnaire plus petit et capable d'héberger plus d'infos... Je prends les paris.
- Dorian
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- Inscription : 17 juin 2003, 18:21
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Petite news sur le format adopté par le DVD forum:
The AAC (Advanced Audio Codec), the audio format supported by Apple's iTunes Music Store, has been chosen as a key future DVD Audio disc technology by the standard's governing body, the DVD Forum.
According to an unnamed Forum member cited by web site High Fidelity Review, AAC beat Microsoft's Windows Media 9 format, MP3 and Sony's ATRAC because it "sounded better than the others".
Ironically, the Forum recently selected Windows Media as the basis for its future high-definition video DVD format.
First launched in the late 1990s, DVD Audio is being pitched as a successor to the CD. Sony and Philips are similarly promoting their own next-generation audio format, Super Audio CD (SACD). Keen to avoid the freedom the CD format has granted to PC users to rip tracks to compressed audio formats, DVD Audio was always intended to feature copy protection, though initial versions of the specification lack this 'feature' in order to allow manufacturers to bring players to market.
In order to ensure DVD Audio playback on personal computers, the DVD Forum has proposed the inclusion of a DVD-ROM 'zone' on each DVD Audio disc, which the PC-based player will read in preference to the main audio area. That DVD-ROM will hold compressed versions of the songs encoded in DVD Audio format, and its for these compressed tracks that AAC has now been chosen.
In addition to its superior sound quality, the format was selected for its support for both multi-channel audio and DRM. Apple uses the latter to protect tracks bought from ITMS. AAC doesn't inherently feature DRM, but its file structure was devised to allow the addition of DRM-related control data.
Just as DRM is optional within the AAC file, so too is the DVD-ROM zone within the DVD Audio disc. However, the fact that it is there as a choice for music labels to use should encourage more portable music player makers to build AAC support into their devices as Apple has with its iPod. AAC is also part of the MPEG 4 specification.
DVD Audio provides music encoded in multi-channel format, such as Dolby 5.1, or as high-resolution stereo. The latter digitises sound in 24-bit blocks at up to 192kHz, compared to CD's 16-bit quantisation and 44kHz sample rate. With a single-layer disc, that's enough for two hours' high-res stereo, rising to over three-and-a-half hours' playback with a dual-layer disc. ®
The AAC (Advanced Audio Codec), the audio format supported by Apple's iTunes Music Store, has been chosen as a key future DVD Audio disc technology by the standard's governing body, the DVD Forum.
According to an unnamed Forum member cited by web site High Fidelity Review, AAC beat Microsoft's Windows Media 9 format, MP3 and Sony's ATRAC because it "sounded better than the others".
Ironically, the Forum recently selected Windows Media as the basis for its future high-definition video DVD format.
First launched in the late 1990s, DVD Audio is being pitched as a successor to the CD. Sony and Philips are similarly promoting their own next-generation audio format, Super Audio CD (SACD). Keen to avoid the freedom the CD format has granted to PC users to rip tracks to compressed audio formats, DVD Audio was always intended to feature copy protection, though initial versions of the specification lack this 'feature' in order to allow manufacturers to bring players to market.
In order to ensure DVD Audio playback on personal computers, the DVD Forum has proposed the inclusion of a DVD-ROM 'zone' on each DVD Audio disc, which the PC-based player will read in preference to the main audio area. That DVD-ROM will hold compressed versions of the songs encoded in DVD Audio format, and its for these compressed tracks that AAC has now been chosen.
In addition to its superior sound quality, the format was selected for its support for both multi-channel audio and DRM. Apple uses the latter to protect tracks bought from ITMS. AAC doesn't inherently feature DRM, but its file structure was devised to allow the addition of DRM-related control data.
Just as DRM is optional within the AAC file, so too is the DVD-ROM zone within the DVD Audio disc. However, the fact that it is there as a choice for music labels to use should encourage more portable music player makers to build AAC support into their devices as Apple has with its iPod. AAC is also part of the MPEG 4 specification.
DVD Audio provides music encoded in multi-channel format, such as Dolby 5.1, or as high-resolution stereo. The latter digitises sound in 24-bit blocks at up to 192kHz, compared to CD's 16-bit quantisation and 44kHz sample rate. With a single-layer disc, that's enough for two hours' high-res stereo, rising to over three-and-a-half hours' playback with a dual-layer disc. ®
- Alexandre_O
- -5 VU
- Messages : 449
- Inscription : 07 août 2005, 20:06
pour cela tu peux utiliser compressor, qui va te faire un zoli ac3 (attention aux reglages, dialnorm, mixdown etc) ensuite miracle si tu as Final cut pro, en effet tu glisses l'ac3 et l'image dans le soft et y a plus qu'à graver... Mais apparement ta question concerne un "simple" logiciel de gravure? Dans ce cas là (j'ai jamais fait) je suppose que ton fichier doit etre un fichier video MPG2 avec l'ac3 embarqué...
Pas de vacances pour les vrais gars !
là c'est l'informaticien qui vous parle :
avec un DVD Audio le codage est en PCM et il y a conservation exacte des données d'origines.
avec un SACD le système de codage est assez rétrograde par rapport au PCM, la variation du signal est limitée par le débit binaire. les transitoires violents ou les fronts des ondes carrées seront "rabotées" par rapport au signal d'origine. ça ne sera pas forcément frappant à l'oreille, mais ça peux jouer ! ils ont choisi ce système parceque les convertisseurs 1 bit sont beaucoup moins cher à produire que les convertisseurs 24 bit, pas pour le son !
PS : au fait j'ai ça quand j'essaie de lire l'article ça me dit Module Sections not available
avec un DVD Audio le codage est en PCM et il y a conservation exacte des données d'origines.
avec un SACD le système de codage est assez rétrograde par rapport au PCM, la variation du signal est limitée par le débit binaire. les transitoires violents ou les fronts des ondes carrées seront "rabotées" par rapport au signal d'origine. ça ne sera pas forcément frappant à l'oreille, mais ça peux jouer ! ils ont choisi ce système parceque les convertisseurs 1 bit sont beaucoup moins cher à produire que les convertisseurs 24 bit, pas pour le son !
PS : au fait j'ai ça quand j'essaie de lire l'article ça me dit Module Sections not available
professeur Biton Astromède - magnétiseur agrégé - pouvoir surnaturel !
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