Difference des effets: AU-VST-MAS-AS-RTAS-TDM-HTDM-DX-etc.
- vincent.lm
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Difference des effets: AU-VST-MAS-AS-RTAS-TDM-HTDM-DX-etc.
Les effets en AU, VST, MAS, AS, RTAS, TDM, HTDM, DX, etc.
si quelqu'un pouvait donner une leçon technique sur ces differents formats... même rapide
je me demande un chose, pkoi tant de formats ont été crées?
sêrement du aux différents constructeur et à la concurence mac/pc...
kenav
vincent.lm
si quelqu'un pouvait donner une leçon technique sur ces differents formats... même rapide
je me demande un chose, pkoi tant de formats ont été crées?
sêrement du aux différents constructeur et à la concurence mac/pc...
kenav
vincent.lm
alors vite fait sur le gaz :
AU : format MacOs X.2 minimum
VST : format Steinberg (mac et/ou PC) mais compatible avec d'autres applis (non steinberg) et convertibles en AU avec + ou - de bonheur...
MAS : format Digital Performer, Audiodesk (MOTU)
AS : j'sais plus...
RTAS, TDM,HTDM : format Pro Tools (Digidesign)
DX : format PC
Kenav à toi aussi pays !
AU : format MacOs X.2 minimum
VST : format Steinberg (mac et/ou PC) mais compatible avec d'autres applis (non steinberg) et convertibles en AU avec + ou - de bonheur...
MAS : format Digital Performer, Audiodesk (MOTU)
AS : j'sais plus...
RTAS, TDM,HTDM : format Pro Tools (Digidesign)
DX : format PC
Kenav à toi aussi pays !
Apple MacPro OctoCore 2.8 (2008) 8Go ram 1.5To raid0, iMac Alu 20Pcs et MacBook, MOTU, Genelec, Focusrite, Rode, Fostex, Korg, Mackie, Gibson et tout le tralala
-Audio - Video - Graphisme-
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- vincent.lm
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ok !
ça me parait déja plus clair...merci
kenav (guibson : du même pays?)
vincent.lm
kenav (guibson : du même pays?)
vincent.lm
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ca veut donc dire...
ça veut donc dire....
AS : compatible pc/mac mais seulement chez digidesign
AU : format MacOs X.2 minimum mais pas sur Pro Tools
VST : compatible pc/mac chez steinberg et possibilité de passer en AU
MAS : compatible MAC, format Digital Performer, Audiodesk (MOTU)
RTAS, TDM,HTDM : compatible pc/mac , format Pro Tools (Digidesign)
DX : compatible PC
il y peut être des imprecisions.... mais voilà déjà un bon petit résumé.
merci !
kenav
vincent.lm
AS : compatible pc/mac mais seulement chez digidesign
AU : format MacOs X.2 minimum mais pas sur Pro Tools
VST : compatible pc/mac chez steinberg et possibilité de passer en AU
MAS : compatible MAC, format Digital Performer, Audiodesk (MOTU)
RTAS, TDM,HTDM : compatible pc/mac , format Pro Tools (Digidesign)
DX : compatible PC
il y peut être des imprecisions.... mais voilà déjà un bon petit résumé.
merci !
kenav
vincent.lm
Je vous remet temporairement un article commencé avec Isa (Souris), que je terminerai bientot:
Plug-ins : Module logiciel venant se greffer sur un logiciel plus gros et le dotant de nouvelles fonctions. Dans le domaine de l'audio numérique les Plug-ins sont des modules d'effets ou des instruments virtuels venant se greffer sur un logiciel MIDI+Audio ou Audio seul.
Définitions des abréviations utilisées dans le tableau :
AS : Audio Suite : Architecture de traitement en différé créée par Digidesign qui permet de se servir de la puissance de calcul d'un ordinateur pour des effets Plug-ins, au lieu de se reposer sur des cartes DSP externes. Audio Suite est le nom d'un format de Plug-in.
AU : Audio Unit (OS X)
MAS : MOTU Audio System. Format de plug-in 32 bit créé par Mark Of The Unicorn (MOTU) destiné à Digital Performer et AudioDesk.
RTAS : Real Time Audio Suite. Format de plug-in Audio Suite (cf. Audio Suite) en temps réel.
TDM : Time Division Multiplexing. Architecture hardware multicanal ayant donné son nom à un format de Plug-in audio créé par Digidesign pour Pro Tools. Il utilise les DSP se trouvant sur les cartes hardware de Digidesign.
VST : Virtual Studio Technology. Cette technologie a été créé par Steinberg pour le logiciel Cubase Audio, le dotant ainsi d'un environnement ressemblant à un véritable studio virtuel. Le nom VST est devenu plus tard celui d'un standard de Plug-in utilisé par un grand nombre de logiciels audio.
DSP : Digital Signal Processor : Circuit spécialisé et rapide, assurant la manipulation de signaux numériques en vue de produire un traitement du signal en temps réel.
D’après ce que tu m’as écrit,
on aurait donc les 4 familles : associées aux formats :
Pro Tools = Pro Tools (Digidesign) AS, RTAS, H/TDM
Logic Audio= LA (Emagic) H/TDM, VST, Logic, AU
Digital Performer = DP & AudioDesk = AD (Motu) H/TDM, VST, MAS
Cubase = Cub & Nuendo = Nu (Steinberg) VST, AU
Sauf que ça ne tient pas compte des versions des logiciels… Par exemple, Logic n’est compatible H/TDM que dans sa version Platinum si j’ai bien suivi…
Donc il faut détailler davantage : (c’est là que ça me semblait être un peu le bordel mais on y arrivera)
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Direct X Plug-Ins
Direct X is a real-time plug-in (i.e., Direct X plug-ins can process or alter the sound without creating a new file). Direct X uses "native processing" to function. Native processing uses the existing power of your CPU to process audio. Native processing has become more popular as CPU's keep getting faster.
Direct X was created by Microsoft for Windows users to play fast video games without using DOS. One reason Microsoft created Direct X was that there were problems with hardware developers creating 2D and 3D accelerators. Microsoft saw an opportunity to unify the gaming industry, their result was Direct X. Direct X uses low level application programming interfaces (API's) for high performance multimedia applications such as plug-ins. It includes support for sound, music, graphics and network applications.
Available on Windows system that uses Direct X, Windows 95, 98, 2000. Host programs must implement Direct X to run plug-ins.
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HTDM Plug Ins
HTDM stands for "Host TDM" and refers to Plug-Ins that do all audio processing on the host CPU instead of the DSP chips found on your TDM hardware. They use a single, shared DSP on the TDM system to allow the audio from these host Plug-In processes to stream in or out of the system. The faster your computer, the more Plug-Ins you will be able to run.
HTDM Plug-Ins allow the power and flexibility of host-based processing for synths and sampling to directly integrate into Pro Tools. You can work with these Plug-Ins as you would use standard TDM Plug-Ins, including major benefits like using Pro Tools automation (in addition to MIDI) to automate parameters, or using control surfaces for hands-on control of Plug-In parameters.
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MAS Plug-Ins
MAS (MOTU Audio System) is a real-time native plug-in format created by Mark of the Unicorn. MAS was created as a proprietary plug-in format for Performer and Digital Performer. MAS plug-ins are fully automatable and do not require external DSP. MAS is becoming a widely supported format by third party developers and currently supports a wide range of software synthesizers.
Available on Macintosh OS systems that use MAS. Host programs must implement MAS to run plug-ins.
Jusqu'au 64 bit en processing interne.
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RTAS Plug-Ins
RTAS (Real Time Audio Suite) is a new plug-in format created by Digidesign for Pro Tools LE. RTAS is the next generation of AudioSuite plug-ins. RTAS uses host based processing, your CPU, to run. RTAS is only limited by the available CPU processing power. RTAS offers similar performance to TDM in that each plug-in is fully automatable.
Available on Digi ToolBox and Digi 001 (any system with Pro Tools LE) Mac OS & Windows 98.
Jusqu'au 32 bit interne?
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TDM Plug-Ins
TDM (Time Domain Multiplex) is a plug-in format created by Digidesign for Pro Tools systems. TDM can only function with Digidesign Farm cards. The number of plug-ins that you use depends on how many Farm cards you have and the type of plug-in. TDM is a 24 bit, 256 channel path that integrates mixing and real time digital signal processing. This plug-in format offers zero latency and is fully automatable.
TDM is available for Pro Tools|24, Pro Tools|24 MIX and Pro Tools|24 MIXplus Mac OS & Windows NT. TDM plug-ins can also be used with TDM capable host programs like Logic Audio and Digital Performer when Farm Cards are used.
Jusqu'au 64 bit virgule flottante en process interne
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VST Plug-Ins
VST (Virtual Studio Technology) is a real-time native plug-in format created by Steinberg. Currently there are over 300 plug-ins made for VST. It is becoming one of the most widely-used formats for audio plug-ins. VST plug-ins differ from Direct X plug-ins in a few areas: VST can be used on PC's or Mac's, it is dependent on the host program.
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Other Plug-Ins
Premiere - Premiere is a non real-time native plug-in format created by Adobe. It has been a popular format for quite some time. It is only available for Mac and is suppoted by a few pieces of host software like BIAS Peak, BIAS Deck, Emagic Logic Audio, Opcode's Studio Vision Pro.
Available on Macintosh OS system that uses MAS. Host programs must implement Premiere to run plug-ins.
AudioSuite - AudioSuite is a non-real-time plug-in format that provides file-based processing, meaning they process or alter the sound file and create a new file with the processed sound. The resulting effect is uniform across the entire file. AudioSuite Plug-Ins are great for conserving DSP power and certain types of processing where there is no real-time benefit or application, such as normalization and noise reduction.
Available on all Pro Tools or Pro Tools LE systems on Mac OS, Windows 98, and Windows NT.
Bye.
Plug-ins : Module logiciel venant se greffer sur un logiciel plus gros et le dotant de nouvelles fonctions. Dans le domaine de l'audio numérique les Plug-ins sont des modules d'effets ou des instruments virtuels venant se greffer sur un logiciel MIDI+Audio ou Audio seul.
Définitions des abréviations utilisées dans le tableau :
AS : Audio Suite : Architecture de traitement en différé créée par Digidesign qui permet de se servir de la puissance de calcul d'un ordinateur pour des effets Plug-ins, au lieu de se reposer sur des cartes DSP externes. Audio Suite est le nom d'un format de Plug-in.
AU : Audio Unit (OS X)
MAS : MOTU Audio System. Format de plug-in 32 bit créé par Mark Of The Unicorn (MOTU) destiné à Digital Performer et AudioDesk.
RTAS : Real Time Audio Suite. Format de plug-in Audio Suite (cf. Audio Suite) en temps réel.
TDM : Time Division Multiplexing. Architecture hardware multicanal ayant donné son nom à un format de Plug-in audio créé par Digidesign pour Pro Tools. Il utilise les DSP se trouvant sur les cartes hardware de Digidesign.
VST : Virtual Studio Technology. Cette technologie a été créé par Steinberg pour le logiciel Cubase Audio, le dotant ainsi d'un environnement ressemblant à un véritable studio virtuel. Le nom VST est devenu plus tard celui d'un standard de Plug-in utilisé par un grand nombre de logiciels audio.
DSP : Digital Signal Processor : Circuit spécialisé et rapide, assurant la manipulation de signaux numériques en vue de produire un traitement du signal en temps réel.
D’après ce que tu m’as écrit,
on aurait donc les 4 familles : associées aux formats :
Pro Tools = Pro Tools (Digidesign) AS, RTAS, H/TDM
Logic Audio= LA (Emagic) H/TDM, VST, Logic, AU
Digital Performer = DP & AudioDesk = AD (Motu) H/TDM, VST, MAS
Cubase = Cub & Nuendo = Nu (Steinberg) VST, AU
Sauf que ça ne tient pas compte des versions des logiciels… Par exemple, Logic n’est compatible H/TDM que dans sa version Platinum si j’ai bien suivi…
Donc il faut détailler davantage : (c’est là que ça me semblait être un peu le bordel mais on y arrivera)
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Direct X Plug-Ins
Direct X is a real-time plug-in (i.e., Direct X plug-ins can process or alter the sound without creating a new file). Direct X uses "native processing" to function. Native processing uses the existing power of your CPU to process audio. Native processing has become more popular as CPU's keep getting faster.
Direct X was created by Microsoft for Windows users to play fast video games without using DOS. One reason Microsoft created Direct X was that there were problems with hardware developers creating 2D and 3D accelerators. Microsoft saw an opportunity to unify the gaming industry, their result was Direct X. Direct X uses low level application programming interfaces (API's) for high performance multimedia applications such as plug-ins. It includes support for sound, music, graphics and network applications.
Available on Windows system that uses Direct X, Windows 95, 98, 2000. Host programs must implement Direct X to run plug-ins.
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HTDM Plug Ins
HTDM stands for "Host TDM" and refers to Plug-Ins that do all audio processing on the host CPU instead of the DSP chips found on your TDM hardware. They use a single, shared DSP on the TDM system to allow the audio from these host Plug-In processes to stream in or out of the system. The faster your computer, the more Plug-Ins you will be able to run.
HTDM Plug-Ins allow the power and flexibility of host-based processing for synths and sampling to directly integrate into Pro Tools. You can work with these Plug-Ins as you would use standard TDM Plug-Ins, including major benefits like using Pro Tools automation (in addition to MIDI) to automate parameters, or using control surfaces for hands-on control of Plug-In parameters.
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MAS Plug-Ins
MAS (MOTU Audio System) is a real-time native plug-in format created by Mark of the Unicorn. MAS was created as a proprietary plug-in format for Performer and Digital Performer. MAS plug-ins are fully automatable and do not require external DSP. MAS is becoming a widely supported format by third party developers and currently supports a wide range of software synthesizers.
Available on Macintosh OS systems that use MAS. Host programs must implement MAS to run plug-ins.
Jusqu'au 64 bit en processing interne.
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RTAS Plug-Ins
RTAS (Real Time Audio Suite) is a new plug-in format created by Digidesign for Pro Tools LE. RTAS is the next generation of AudioSuite plug-ins. RTAS uses host based processing, your CPU, to run. RTAS is only limited by the available CPU processing power. RTAS offers similar performance to TDM in that each plug-in is fully automatable.
Available on Digi ToolBox and Digi 001 (any system with Pro Tools LE) Mac OS & Windows 98.
Jusqu'au 32 bit interne?
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TDM Plug-Ins
TDM (Time Domain Multiplex) is a plug-in format created by Digidesign for Pro Tools systems. TDM can only function with Digidesign Farm cards. The number of plug-ins that you use depends on how many Farm cards you have and the type of plug-in. TDM is a 24 bit, 256 channel path that integrates mixing and real time digital signal processing. This plug-in format offers zero latency and is fully automatable.
TDM is available for Pro Tools|24, Pro Tools|24 MIX and Pro Tools|24 MIXplus Mac OS & Windows NT. TDM plug-ins can also be used with TDM capable host programs like Logic Audio and Digital Performer when Farm Cards are used.
Jusqu'au 64 bit virgule flottante en process interne
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VST Plug-Ins
VST (Virtual Studio Technology) is a real-time native plug-in format created by Steinberg. Currently there are over 300 plug-ins made for VST. It is becoming one of the most widely-used formats for audio plug-ins. VST plug-ins differ from Direct X plug-ins in a few areas: VST can be used on PC's or Mac's, it is dependent on the host program.
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Other Plug-Ins
Premiere - Premiere is a non real-time native plug-in format created by Adobe. It has been a popular format for quite some time. It is only available for Mac and is suppoted by a few pieces of host software like BIAS Peak, BIAS Deck, Emagic Logic Audio, Opcode's Studio Vision Pro.
Available on Macintosh OS system that uses MAS. Host programs must implement Premiere to run plug-ins.
AudioSuite - AudioSuite is a non-real-time plug-in format that provides file-based processing, meaning they process or alter the sound file and create a new file with the processed sound. The resulting effect is uniform across the entire file. AudioSuite Plug-Ins are great for conserving DSP power and certain types of processing where there is no real-time benefit or application, such as normalization and noise reduction.
Available on all Pro Tools or Pro Tools LE systems on Mac OS, Windows 98, and Windows NT.
Bye.
Administrateur de Sound Designers Org.
Allons bon voici donc une bonne question...
Bref les principales caractéristiques ayabt déjà été données voici juste un complément d'info.
Effectivement les plugs TDM et HTDM peuvent s'utiliser dans Logic à condition d'avoir du hardware digidesign compatible. En fait emagic paye juste une license d'utilisation des drivers à digidesign..
Précision sur les différences VST et Direct X. La différence principale était à la base la possibilité d'automation des plugs, mais désormais le Dx peut être automatisé aussi (enfin ça cout pas encore les rues).
Sinon curieusement selon le format choisi le son peut varier légérement d'une version à l'autre.. Le taux d'utilisation CPU aussi..
Bon globalement tous ces formats existent à cause de la guéguerre entre éditeurs...
Bref les principales caractéristiques ayabt déjà été données voici juste un complément d'info.
Effectivement les plugs TDM et HTDM peuvent s'utiliser dans Logic à condition d'avoir du hardware digidesign compatible. En fait emagic paye juste une license d'utilisation des drivers à digidesign..
Précision sur les différences VST et Direct X. La différence principale était à la base la possibilité d'automation des plugs, mais désormais le Dx peut être automatisé aussi (enfin ça cout pas encore les rues).
Sinon curieusement selon le format choisi le son peut varier légérement d'une version à l'autre.. Le taux d'utilisation CPU aussi..
Bon globalement tous ces formats existent à cause de la guéguerre entre éditeurs...