Un nouvel outil pour les professionnels de la restauration de chez Celemony :
For over 100 years, music has been recorded on mechanical storage mediums, and for over 100 years such recordings have been plagued by the same problems: wow and flutter. Who isn't familiar with the wobbling and warbling, the droning and dragging? Mechanical degradation caused by defective devices or sticking tapes, by aging or defective storage. Furthermore, wow and flutter were for the most part irremediable.
Countless recordings of renowned orchestras, big bands and rock groups are currently slumbering deep in archives because precisely this problem has rendered them unusable. The tapes worthless, the recordings lost to posterity. Until now.
For with Capstan there is now for the first time a program capable of removing wow and flutter from musical recordings – whether on tape, compact cassette, wax, shellac or vinyl. Capstan detects wow and flutter by analyzing the musical material itself, so the medium is of no relevance. In this, Capstan is clearly superior to solutions such as bias tracking, because Capstan still works even if the tape has already been copied several times or digitized only in low resolution.
Being musically intelligent, the Capstan algorithm is capable of recognizing not only the minutest amounts of wow and flutter but also continuous speed variations within the musical material itself and makes possible detailed editing that extends even to drawing in the curve manually. It is based on the patented DNA Direct Note Access technology made famous by the award-winning program Melodyne, which is used worldwide in all major studios for the editing of pitch and timing.
Whilst the precise detection of the wow and flutter represents the actual technological revolution, repairing the recording is easy: the musical material is simply played back with the velocity curve inverted. Pure varispeed – guaranteed free from artifacts.
Capstan is hardware-independent, runs as a stand-alone application under standard 64-bit operating systems (Windows or Mac OS) and handles all commonly encountered two-track formats. Capstan will be released in mid June 2011 and is likely to cost €3,790. At the same time, a demo version will be made available on the Celemony website.
Ca peut être pratique. Mais c'est quand même un peu cher pour un problème que l'on rencontre assez peu en cinema (à cause et perfos et pour peu qu'on ait une bonne lectrice).
J'attendais cela avec impatience ! Quel investissement par contre...
Je restaure de temps en temps des anciennes bandes magnétiques de musique. Quand il s'agit d'une bande de 50 micro-mètre d'épaisseur, je rencontre rarement des problèmes d'élongation. Par contre, pour les anciennes bandes HiFi double ou triple durée qui portent des témoignages importants du passé, la conservation est plutôt délicate, et souvent une machine de lecture indélicate a introduit des inévitables déformations mécaniques.
On remarque cela surtout sur des vieux enregistrements de piano qui en deviennent fort désagréables. Cet instrument ne supporte pas le moindre pleurage.
Pour préserver la bande des risques d'élongation lors des opérations de numérisation, j'ai choisi une machine de lecture qui offre de bon compromis. L'ancien magnétophone Sony APR5000 (il a été décliné en plusieurs versions) offre la garantie d'une lecture impeccable, d'une constante tension de bande réglable de l'asservissement même lors de tout changement brutal de transport (<<, >>, Play, freinage...), et un chemin de bande triangulaire ultra-simplifié évitant les angles et déformations inutiles. C'est la seule machine professionnelle que j'ai trouvé qui pouvait prendre soin de la bande 1/4 de pouce triple durée. Je me suis même constitué un bloc de têtes pour les anciens formats 4 pistes réversibles (2 x 2 pistes).
J'ai également un Studer A810 et plusieurs A80. Malheureusement seules les bandes épaisses peuvent être acceptées par ces machines.
Toujours est-il que même si on prend soin des bandes magnétiques pour cette dernière lecture en vue de la numérisation, il n'est pas exclu qu'un certain nombre de déformation ont pu survenir dans le passé. Et alors que faire ?
On peut toujours s'amuser à faire du pitch à la main, à l'image d'une fonction élastique... C'est rigoureusement fastidieux et imprécis. Ce logiciel sus-cité de correction est donc le bienvenu dans cette optique.
Cette marque est spécialisée dans la correction de hauteur des sons monodiques et polyphoniques (voire Melodyne).